UEFA Accepteert Vuil Geld Van Chinese Criminelen

UEFA Accepteert Vuil Geld Van Chinese Criminelen

Het Europees kampioenschap voetbal 2020 van de UEFA is op 11 juni van start gegaan in Rome, Italië, nadat het een jaar was uitgesteld vanwege de COVID-19-pandemie. Het evenement duurt tot 11 juli. Een derde van de sponsors van het toernooi zijn Chinese bedrijven, wat in Europa tot bezorgdheid heeft geleid.


Vier grote Chinese bedrijven, waaronder Hisense, Alipay, Vivo en Tiktok, behoren tot de 12 sponsors van de Euro Cup, waarmee China de grootste financier van het evenement is, gevolgd door Rusland. Andere sponsors zijn Amerikaanse bedrijven en bedrijven uit de Arabische wereld. Volkswagen is het enige Europese bedrijf onder de sponsors.


De Euro Cup wordt zowel in Europa als in Azië goed bekeken. De sponsoring helpt de minder bekende Chinese bedrijven aan zichtbaarheid op een internationaal podium, aangezien hun borden overal te zien zijn en hun reclamespots tijdens het evenement voortdurend in de stadions en op TV te zien zijn.


De spreekbuis van het Chinese regime beschouwt dit als een overwinning voor China en verklaarde: "COVID-19, geopolitiek zal merken er niet van weerhouden om via sponsoring de wereld rond te gaan."


De sponsoring door bedrijven uit autoritaire landen wekt echter bezorgdheid in Europa. Zwitserse media meldden dat de Europese waarden in het evenement niet worden vertegenwoordigd door de sponsorende bedrijven. "De UEFA staat al heel ver van haar kijkers af", zegt de Düsseldorfse mediaprofessional Thomas Koch in de reportage.


Bovendien zijn de Chinese en Russische bedrijven dubieus, maar aanvaardt de UEFA in wezen "vuil geld" van hen. Zowel Hisense als Vivo worden ervan beschuldigd voordeel te halen door dwangarbeid van Oeigoeren in Xinjiang.


De UEFA (de Unie van Europese voetbalbonden) zegt dat zij zich niet met politiek bezighoudt, maar bij de keuze van sponsors het beste aanbod op de markt accepteert.


De Duitse federale commissaris voor startende ondernemingen waarschuwde: "Het gaat nog steeds om voetbal. Voor sommige sponsors, bijvoorbeeld uit China en Rusland, zouden ook politieke en strategische aspecten op de voorgrond kunnen staan.



Er is ook een clausule in de contracten die verwijst naar sociale verantwoordelijkheid



Er is ook een clausule in de contracten die verwijst naar sociale verantwoordelijkheid, zo wezen de Zwitserse media uit, maar de UEFA lijkt geen minimumnormen voor sponsors te hanteren.


China was ook de grootste sponsor van de wereldbeker voetbal van 2018, ook al kwalificeerde het Chinese team zich niet voor deelname.


Source: TheEpochTimes